Første reis

"Nybilen" ved terminalen i Narvik. Ferdig ladet.
Det er en forholdsvis varm julidag i 2015, i hvert fall i nordlig perspektiv. Som tidligere nevnt ble det vanskelig å kjøre bilen nordover fra Oslo. Det ville gått fint, men det ville tatt alt for lang tid. Så løsningen ble toget fra Oslo til Narvik. Vel egentlig kunne jeg fått den på biltransport helt frem til Harstad, men så er det jo noe eget ved å hente bilen selv. Jeg fikk personalet på terminalen i Narvik til å lade bilen fullt opp slik at vi hadde litt å gå på når vi skulle kjøre den til Harstad. Så bar det i vei med flybussen.

Det er spesielt to ting man legger merke til første gang i en elbil. I hvert fall var det slik for meg. Det ene er stillheten når bilen går på "tomgang". Helt stille. Det andre er reaksjonen som kommer når man trår på gasspedalen. Den reagerer med en gang. Ingen forsinkelse eller dreiemomentskurve som skal nå toppen. 100% trøkk fra første meter, og egentlig trøkk nok til en grei kjøretur hjem til Harstad.

Fra terminalen i Narvik og hjem er det 131 kilometer. Ei strekning man skal planlegge godt for å kunne kjøre uten å lade. Hurtigladenettet var ikke særlig godt utbygd i 2015, men heldigvis var det noen fremtidsrettede sjeler som hadde fått montert en hurtigladestasjon ved Statoilstasjonen (Circle K) på Evenes. Vi svingte inn på Statoil, koblet til bilen og ba betjeningen om å lade bilen i 15 minutter mens vi tok en liten rast 4 mil hjemmefra.
Min første hurtiglading

For noen er det nok en overgang å være avhengig av flere stopp for å nå målet. I skrivende stund har jeg kjørt elbil i 2,5 år, 25.000 kilometer og hatt mange gode opplevelser. Hurtiglading har jeg prøvd flere ganger, men det er heller sjeldent. Til lange turer bruker vi dieselbilen eller jeg leier bil gjennom jobben. Men det siste års utbygging av hurtigladere vil nok endre på dette. Nå er det faktisk mulig å kjøre langt nedover Europa om jeg vil det. Og en vakker dag skal jeg gjøre det. :)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Mo i Rana - Brekkvasselv

Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Første dag

Med elbil og campingvogn - Ferien 2021 - Startfasen