Den siste reis

27. juni 2015 var vi på tur sørover for å bytte inn den blå Subaruen i en sort elbil. Jeg hadde egentlig ikke forventet å få selskap på turen, men vår eldste datter hadde veldig lyst til å bli med pappa på tur så da ble det oss tre. En pappa, ei datter og en sjiraff. Et perfekt reiseselskap.

Det er mange måter å komme seg fra Harstad til Oslo på. Denne gangen falt valget på E6 ned til Junkerdalen, over til Arjeplog og stikkveien ned til Slagnäs der vi møter på E45 som tar oss et godt stykke sørover før vi tar av mot Norge ved Østby. En strekning med lite trafikk som jeg har kjørt mange ganger. Både med personbil og med tyngre kjøretøy.

Men en så lang tur sammen med ei ung dame krever også en del stopp langs veien. Så vi brukte tiden nedover til å ta noen Geocacher langs ruta. For øvrig en fin hobby å ha når man trenger pauser på kjøring, men også et fint tidsfordriv når man er elbilist. Det er ikke til å stikke under en stol at det tar litt tid å lade når man skal kjøre langt, spesielt når man har en eldre Leaf og da er det fint å ha noe å gjøre. Geocaching er i så måte et fint avbrekk.

Første Geocache på Bognes
Far og datter på grensen i Junkerdalen

I 2015 var Norge fortsatt fersk på elbilisme, og hurtigladenettverket var dårlig utbygd. Jeg gjorde ei lita vurdering på om jeg skulle kjøre bilen hjem til Harstad, men la det fort fra meg. Vi hadde nok fint klart å nå til Steinkjer fra Oslo ved hjelp av en del hurtigladere, men derfra og nordover var det heller glissent. Den turen ville tatt lang tid, med mange overnattinger. Og det var vi ikke helt klare for. I dag ville den turen tatt betydelig kortere tid, men det kommer jeg tilbake til senere.


Mange fine opplevelser langs ruta

Solgt :)


Farvel til godbilen


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Mo i Rana - Brekkvasselv

Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Første dag

Med elbil og campingvogn - Ferien 2021 - Startfasen