Med elbil og campingvogn - Ferien 2021 - Startfasen

Helt siden vi kjøpte vår første elbil i 2015 har vi hatt et ønske om å være helelektrisk på bilfronten. Det har vært en lang reise, og utvalget som kan dekkes av vår lommebok har vært fraværende. For å si det mildt. Men så åpnet det seg litt. Vår gamle sliter, Sharanen, har allerede hatt sin ferietur på planet på en bergingsbil og det fristet ikke å gjøre det samme i år. Så da jeg kom i prat med en gammel kjenning ble det fart på sakene. Jeg skulle egentlig bare forhøre meg om det var en god plan å kjøpe brukt Tesla, da dette var det eneste som er innenfor ramma og som samtidig kan trekke Adriaen vår på 2 tonn. Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe Tesla, og han hadde ikke tenkt å selge. Men enden på visa ble at jeg hentet bilen hans et par tre uker senere og har siden kjørt "noen" mil med den.

Det tok ikke mange milene før jeg skjønte at dette var det riktige valget. Noen får kanskje åndenød av å stoppe etter 4 timer for å lade, men for min del er det helt greit. Som regel har min kropp behov for mat, dobesøk eller en liten strekk før de 4 timene er passert. Endelig hadde jeg en elbil som følger min rytme og ikke vice versa. 

Vel hjemme var planleggingen i gang for årets ferietur. Norgesferie, og ikke minst det obligatoriske stoppet på Tusenfryd om vi i det hele tatt skal kunne lokke ungdommene med på tur. Noe som med avstikkere gir i hvert fall 4000 kilometer på telleverket fra startpunktet i Harstad. 

Det er ikke måte på hvor mange som mener det er vanskelig å gjøre en sånn tur, og noen har sågar advart mot at det sannsynligvis ble første og siste tur med vogna. Men en kjapp tur innom planleggeren (A better routeplanner) med riktig forbruksdata og fornuftige etapper var ikke turen så urealistisk allikevel.

Så var det bare å vente til vi alle hadde ferie og turen kunne starte...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Mo i Rana - Brekkvasselv

Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Første dag