Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Første dag

 

Å legge ut på ferie med elbil og campingvogn har jeg aldri gjort før, men når sjansen bød seg litt tidligere i år kunne jeg ikke la være å prøve. Det har etter hvert blitt svært mange som spør om hvordan det går og om det i det hele tatt er mulig å få til. Og det korte svaret er: Ja. Det funker faktisk helt fint, men nei. Det er nok ikke alle som orker. For det krever litt endring i vaner og ikke minst forberedelse på noe kortere dagsetapper. Men jeg kan med én gang si at jeg har aldri hatt bedre trekkbil enn denne med elektrisk motor. Og det å kjøre med vogn og bruke bare én pedal til det meste er en helt annen tilværelse. Men igjen: Det er ikke alle som ønsker dette. I hvert fall ikke ennå. 
For de som har interesse i å høre mer, ønsker jeg å dele mine erfaringer fra en forholdsvis sped begynnelse på noe som etter hvert kommer til å bli et ganske så vanlig syn: En elbil med campingvogn på slep. For joda. Det blir å komme langt flere biler som kan trekke campingvogn de neste årene. Det er jeg helt sikker på. 

Første etappe i ferien gikk fra Harstad til superladeren på Innhavet. En strekning på 140 km med en del stigninger og ditto nedoverbakker på andre siden. Forbruket på hele strekningen var ikke så ille. 430 wh pr km. Jeg fikk god hjelp fra en saktegående trailer på de verste stigningene og lå nede på 410 ei stund. Men så dro den betydelig ifra i nedoverbakkene og jeg måtte klare meg på egen hånd de siste stigningene.

Innhavet er et fint stoppested langs E6. Med Rema 1000, hotell med restaurant og bensinstasjon like ved laderekka mangler det ikke på tilbud. At det var god plass til vogna var heller ingen ulempe. Og det er kanskje det største aberet med å kjøre elbil med vogn; den må hektes av på de fleste stedene. Men, med unntak av Grong så har de fleste plassene vi har vært innom hatt god nok plass til å parkere vogna. Stoppet på Innhavet tok vel en time. Rikelig med tid til en god lunsj og en liten strekk før turen gikk videre. 

Det er noe uanstrengt å kjøre med elbil og vogn. Glemt er alle tanker rundt girvalg, turtall og tidvis krevende og tunge bakker der motoren røyner noe hardt. Og av og til glemmer man at vogna henger bakpå. Ved trefelten opp fra Kobbelv vertshus var det en sliten traver som slet i bakkene. Han lå i rundt 65-70 km/t og blårøyken hang tungt i lufta. Tankene rundt å la ham ligge foran oss opp resten av bakkene gjorde at jeg måtte teste ut styrken til Teslaen. De skuffet ikke. Etter noen sekunder var vi forbi og jeg måtte slippe gassen for å senke hastigheten til et akseptabelt nivå. Jeg er helt sikker på at hadde jeg ønsket, så kunne jeg fort passert 150 km/t med 2 tonn på slep opp de bakkene. Så gøy skal vi ikke ha det. Men vissheten om at det er krefter nok til det meste er god å dra på.

Antall kilometer mellom superladeren på Innhavet til neste er 180 km. Hadde jeg kjørt med bare bilen ville det vært i korteste laget for effektiv lading og jeg ville kjørt videre til Mo i Rana. Men med vogn er saken en helt annen. Den krever et ekstra stopp. Vi valgte å stoppe på Fauske som ligger 12 mil unna. Der er det forhold for å stoppe. Både fysisk og tilbudsmessig. Vi valgte laderen ved Fauske næringspark da de andre to ligger ved ganske så trange bensinstasjoner. Også her måtte vogna av og med lading med maks 50 kW tok det litt ekstra tid. 

Dagens siste lading fikk vi i Saltdal. En times stopp ga oss mer enn nok til å takle Saltfjellet og ved ankomst campingplassen på Røssvoll var det fortsatt 24% igjen av kapasiteten. Erfaringene fra første dag er at det ble tre stopp. Ikke ulikt rytmen vi har når vi kjører med dieselbil. Planleggingsmessig er det sjelden noe problem, og bilen fungerer utmerket til å trekke vogn. Oppover bakkene er det kun fornuften som setter en stopper. Bilen klarer mer, uansett stigningstall. Den bare mater på. Men også i nedoverbakkene synes jeg regenereringene bremser greit. Jeg hadde kameraet på slik at jeg så draget og kunne justere bremsekraften på vogna med å justere litt med gassen. Det var aldri noen fare for varmgang på bremsene eller høye hastigheter. Og å kjøre med vogn med bare én pedal fungerer utmerket.

Noen tall fra første dag:



Kjøreruten med ladestopp: 


Skjema og kart levert av denne tjenesten 
(ved bruk av linken kan du teste ut i 4 uker gratis)






Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Mo i Rana - Brekkvasselv

Med elbil og campingvogn - Ferien 2021 - Startfasen