Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Mo i Rana - Brekkvasselv



Vi hadde første overnatting på Røssvoll camping. En campingplass litt nord for Mo i Rana. Målet for søndagen var en tur til Træna (uten vogn) og en tur i Grønligrotta på mandag. Men fergerutene til Træna var ikke særlig turistvennlige så turen til grotta ble fremskyndet en dag. Dette ga oss et lite forsprang. Turen kunne gå videre allerede samme dag. 

Røssvoll camping leide ut et ekstra uttak for lading, men selv etter 13 timer hadde vi bare 55 kwh på "tanken". Og selv om turen opp til grotta var relativt kort ble det en ekstra tur opp i dalen for litt sightseeing. Men Mo i Rana har superlader og en halvtimes besøk mens vi spiste middag fikk batteriet opp til 86% og turen kunne starte.

Dagens temperatur var ikke mye å skryte av, men veiene var tørre, også i dag. Gjennomsnittlig forbruk lå på 4,99 kWh pr mil for hele turen. Mye takket være kraftig vind på slutten av dagen, men jeg kommer tilbake til det.

Mo i Rana - Mosjøen
Første etappe gikk mellom Superladeren i Mo i Rana og superladeren i Mosjøen. Jeg har tidligere ladet i Mosjøen ved Fru Haugans hotell og så litt mørkt på mulighet for å plassere vogna, så jeg valgte laderen som heter Mosjøen Nord. Vi ankom klokka 17:22 på en søndag kveld så det var rikelig med plass. Både på parkeringsplassene rundt, men også rundt drivstoffpumpa som står like ved laderen. For enkelhetens skyld koblet vi av vogna ved drivstoffanlegget og koblet bilen til laderen. For de som kjører med vogn er det desidert best plass til vognparkering ved Mosjøen Nord. 

Selve ladingen tok 45 minutter. Jeg tok litt i fordi jeg visste at vi nå sto nede ved havoverflata og neste stopp ligger noe høyere. I ettertid ser jeg at Brekkvasselv ligger på 180 moh. Vi ladet til 89%, under normale forhold burde det holde i massevis.

Ladekurve Mosjøen - TMX 90D 2016







Mosjøen - Brekkvasselv

Superladeren i Brekkvasselv var nylig åpnet like før turen vår. Etappen mellom Mosjøen og Grong går greit uten vogn med bare 190 km utstrekk, men det er ikke mulig med oppsettet vårt med 2 tonn vogn med boggi og 250 cm bredde. Så lader på Brekkvasselv var perfekt for oss. Det er flere lademuligheter langs ruta, men de er alle 50 kW så det er langt mer tidkrevende. 

Vi startet turen fra Mosjøen og beregningene viste at ankomsttidspunktet til Brekkvasselv var omtrent på det tidspunktet vi tenkte at det var på tide å stoppe for dagen. En rask telefon til campingen viste at de hadde ledig plass og siden neste stopp i planen var Trondheim var det godt innafor. Etter tiden der jeg kjørte fiskelass fra Nord-Norge er Brekkvasselv - Trondheim godt innafor og tar omtrent 4 timer med vogntog. Litt mer med elbil og campingvogn, men allikevel en kort dagsetappe. 

Løypeprofil Mo i Rana - Brekkvasselv. SuC Mosjøen Nord angitt midt i bildet. (05:22)

Jeg skulle gjerne lest litt mer på værmelding og ikke minst løypeprofilen for turen. Forbruket fra Mosjøen til Brekkvasselv var langt over det vi hadde vært vant til. Det blåste tidvis ganske kraftig, temperaturen på rundt 11 grader, og dette kombinert med lett stigning hele veien fikk forbruket opp. Etter hvert startet jeg å se etter muligheter for lading, det var ikke mulig å nå helt frem på de vi hadde igjen. Jeg har kjørt turen med Leaf og hadde god oversikt over laderne langs ruta etter utallige forsøk på å planlegge langtur. Jeg valgte ut MERs ladestasjon på Majavatn for å være helt sikker på at vi skulle nå frem.

Etter 2021-målestokk er en 50 kW lader ikke helt tilstrekkelig, men den duger. Vi må ikke glemme tiden da den kom. Nordland, og spesielt strekningen Mosjøen - Grong var ødeland helt uten lademuligheter langs ruta, så laderne som dukket opp var kjærkomne. Jeg husker at jeg planla en reise med min gamle Leaf på 24 kWh rundt 2016, og da var det kun campingplassene og et og annet hotell som hadde noen kontakter vi kunne låne. Planen om langtur til Sveits i 2017 gikk ut, men minnene fra planleggingen sitter fortsatt i. Det var stor glede etter hvert som laderne ble satt ut på Majavatn, Trofors, Namsskogan og Trones. De knyttet på en måte landet sammen lademessig. I dag ser vi at det skulle vært flere, og de kommer nok. Både i antall pr stopp, men også lynladere til de bilene som takler dette. Her er det bare Tesla som har satset, det er på tide at andre også tar grep. Det er på tide at alle som kjører elbil får muligheten til raskere lading.

Etter å ha fylt på med litt i overkant av 11 kWh kunne vi fortsette turen etter en 15 minutters pause. Vi ladet litt før 20:00 (08:00pm i bildet over) og som vi ser i løypeprofilen var høyeste punkt passert. Forbruket heretter ble litt mer normalt, men vinden var fortsatt en faktor. Vi trillet inn på campingen på Brekkvasselv og ble møtt av en million knott som sloss om å hilse på oss. Batteriet viste 12%, men på andre siden av veien står det en splitter ny superlader. V3 med maks 250 kW. Det var godt med ledige plasser så jeg lot bilen stå til den var ladet til 97%. Det tok 1 time og 10 minutter. En halv time til 70% og ytterligere 10 minutter til 80%. Ladingen fra 80% til 97% tok en halv time. Så det er helt klart mest effektivt å stoppe tidligere, men med vogn er det sjelden et alternativ. Nå i ettertid ser jeg at 80% hadde vært mer enn nok, man lærer så lenge man lever.

Ladekurve Brekkvasselv


Off topic
Man skal ikke glemme å feriere. Etter at familien var godt plantet i vogna tok jeg meg en liten tur opp mot svenskegrensa. Jeg har drevet med Geocaching siden 2014 så jakten på cacher hører også med til ferien. Om enn i noe mindre skala nå siden jeg er den eneste i familien med interessen. Denne gangen gikk turen opp til en kommune jeg   ikke har logget Geocacher i; Røyrvik kommune. Den ble kommune nummer 295 av totalt 365. En av dem lå ved en skogsvei langt til fjells. Jeg tenkte at den var uoppnåelig, men skiltet som viste forbud mot bilkjøring hadde et underskilt om at det kun gjelder biler over 4 tonn. Og vi er heldigvis ikke helt der. Det ble en fin avslutning på dagen.


Kilder: Innlegget er skrevet med bruk av egne bilder. Ladekurvene og løypediagrammet er hentet ut fra Tronity. Jeg har ingen inntekt på denne, men om du bruker denne lenka kan du registrere deg for gratis bruk i 4 uker (i stedet for to) og jeg får gratis måneder om du velger å betale for tjenesten. 







Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Første dag

Med elbil og campingvogn - Ferien 2021 - Startfasen