Vurderingen - Skal, skal ikke

Elbil var i lang tid utenkelig for meg. Å bruke såpass mye penger på en bil som kun er i stand til å kjøre 12-13 mil var i grunnen helt utenkelig for meg. Men de siste årene har vi også brukt betydelige summer på reparasjoner av dieselbilene våre. Det har gått med mange verkstedtimer på bytte av kobling, svinghjul, toppakning, turbo, elektroniske bokser av ymse slag og EGR-ventiler. For å nevne noe. Vi hadde brukt over 100.000,- i reparasjoner de siste 4-5 årene og situasjonen startet å bli relativt håpløs.

Tiden var inne for å prøve noe nytt. Vi hadde riktignok en relativt ny dieselbil, en Subaru bygget på Toyota-fabrikken. Og nybilgarantien var fortsatt gyldig. Men så dukket det opp en annonse fra et firma i Oslo. En brukt elbil. Eller, flere brukte elbiler, til svært gunstig pris. Jeg kontaktet forhandleren og fant fort ut at innbytteprisen på Subaruen var gunstig med tanke på bytte. Og en runde med kalkulatoren viste at månedskostnadene på lånet gikk ned med en tusenlapp, og drivstoffkostnadene omtrent det samme.

Det ble mye frem og tilbake. Bilen vi hadde var vi veldig godt fornøyd med. Lavt forbruk, ingen feil og relativt god å kjøre. Men den ble brukt mye til småkjøring og var dyr å ha for de korte turene. For å gjøre en lang historie kort: 14 dager senere var jeg og eldstedatteren på tur sørover med den blå bilen for innbytte. Et nytt kapittel i bilerfaring var i emning...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Mo i Rana - Brekkvasselv

Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Første dag

Med elbil og campingvogn - Ferien 2021 - Startfasen