Bil nummer 1 eller bil nummer 2?

Elbiler generelt blir ofte sett på som en bil nummer 2 i husstanden. Men de aller fleste av oss som kjøper elbil finner fort ut at den blir førsteprioritet når vi skal ut å kjøre. I hvert fall er det slik i vår husstand. Leafen vi kjøpte har også plass til alle tre barna i baksetet, så nå kan vi dra på tur med hele familien. Det kunne vi ikke i Subaruen som ble erstattet, den ble automatisk bil nummer 2.

Det er flere grunner til at bilen vår har blitt bil nummer 1:

Praktisk
Vi starter dagen med "full tank" og med nok energi til å klare alle dagens gjøremål. Når dagen er over plugger vi i ledningen og får tilført ny energi til neste dag. Med et par unntak har dette gått helt utmerket, men på dager med mye kjøring til og fra trening og andre møter har det vært til god hjelp å ha bilen koblet til strøm mens vi spiser middag.

Behagelig temperatur
På de kaldeste dagene er det godt å sette seg inn i en kupé som holder rundt 20 grader. Kun et par tastestykk på telefonen er det som skal til. Uansett hvor bilen står parkert. På ekstra varme dager der kupéen fort kan bli over 50 grader kan klimaanlegget aktiviseres på samme måte slik at bilen er nedkjølt til rundt 20 grader når vi setter oss inn.

Mange korte turer
Jeg har ikke noe eksakt tall, men tipper at over 90% av våre bilturer går fra hjemmet til jobb/barnas trening eller andre møter i relativt kort avstand fra hjemmet. Vi er en aktiv familie så vi er ofte i drift både på dagtid og på kveldstid. Elbilen er i så måte bedre egnet til disse korte turene enn dieselbilen. For at en dieselbil skal kunne kjøre renest mulig må den ha en temperatur på motoren som sørger for renere forbrenning. Når vi kjører korte turer rekker ikke motoren å bli varm så risikoen for at ting kokser igjen er stor. Derfor prøver vi i størst mulig grad å spare bilen mest mulig og bruke den når vi skal på langtur, selv om det blir en god del dager der vi må ta ut begge bilene.

Mer behagelig
Jeg legger ikke skjul på at jeg setter pris på stillheten, å bare gli stille etter veien til dekkstøyen tar over. Ikke er det vibrasjoner i motoren og reaksjonen på gasspedalen kommer momentant. Nå det selvfølgelig nevnes at vår elbil er 5 år nyere enn dieselbilen. Det har selvsagt noe å si for komforten og de tekniske løsningene. Men Leafen er etter min mening mer behagelig å kjøre. Her i huset er det ingen tvil om hvilken bil vi foretrekker, den er elektrisk.

Renere byluft
Jeg har vært gjennom utallige diskusjoner i de siste årene om hvorvidt elbilen er så miljøvennlig som man skal ha det til. Men en ting er det ingen tvil om. Elbilen har ikke eksosrør. Og selv om én elbil neppe utgjør store forskjellen for byluften er det liten tvil om at byluften blir renere jo flere elbiler det går på veien.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Mo i Rana - Brekkvasselv

Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Første dag

Med elbil og campingvogn - Ferien 2021 - Startfasen