Langturtest - Leaf 24 kWh (2012) - Mars 2017

Langtur med Nissan Leaf i nord var nok noe man bare kunne drømme om den dagen vi gikk til anskaffelse av vår første elbil sommeren 2015. Og det var egentlig heller ikke fokuset. Elbilen vi kjøpte klarte fint de daglige oppgavene mellom hjem og jobb, trening, handleturer og andre ærender nært hjemmet. Og det gjør den den dag i dag. Med fulladet batteri hver morgen.

Men så er det det med utferdstrangen da, å få teste ut om det faktisk er mulig å få til en langtur. Jeg husker nyheten om at Setermoen hadde fått sin første hurtiglader sommeren 2016. Så nært, men allikevel så fjernt. Det var utenkelig at jeg skulle nå helt dit med kraftreserven som lå i bilen som sto i garasjen. Men så åpnet Grønn Kontakt opp luke 2 i adventskalenderen for 2016 og der lå en splitter ny hurtigladestasjon i Bjerkvik ferdig montert og åpnet. Den siste brikken i puslespillet var på plass og jeg kunne legge planer for min første langtur med elbil.

En marsdag i 2017 var jeg i gang. Med ladebrikken til Elbilforeningen på nøkkelknippet og fulladet bil startet jeg hjemmefra med mål om å nå Haraldvollen i Målselv. 185 kilometer hjemmefra. Totalt utenkelig for bare et halvt år siden. I dag var det helt innenfor rekkevidde.

Første stopp
Med litt nerver og en smule rekkeviddeangst valgte jeg å ta første stopp på Statoil-stasjonen ved Evenes, 52 kilometer unna startpunktet. Sannsynligvis hadde jeg nådd til neste lader, men jeg tok ikke sjansen der og da. Det hadde vært litt flaut å kjøre tomt på første forsøk. Elbillading på stasjonen var ikke dagligdags kost, så det tok litt tid før personalet fant ut hvordan de skulle starte laderen. Det var manuell start fra kassa på den tida. I dag går dette via app eller ladebrikke. Det ble 15 minutter pause på stasjonen. Akkurat nok til en tur på do og en kjeft kaffe før turen gikk videre.

Andre stopp
Den nye laderen i Bjerkvik gikk det betydelig lettere å få i gang. Etter et lite sveip med ladebrikken og et trykk på start slo reléene inn med et klikk, bilen ga fra seg en pipelyd og den blå ladelampa lyste opp. Jeg gikk meg en liten tur mens batteriene fikk sine velfortjente kilowattimer og etter 32 minutter kunne jeg kjøre videre.

Uff den lange bakken
Med nedlastet app (Leafspy) og en dings plugget inn i bilen hadde jeg full kontroll på forbruket. Og det var skremmende. På tur opp fra Bjerkvik var jeg i ferd med å gi opp. Dette kommer aldri til å gå. Fra å ha brukt 1,74 kWh pr mil til Bjerkvik viste måleren nå over 4 kWh i det jeg nådde bakketoppen. Jeg ble plutselig veldig usikker, men panikken fikk ikke gode levekår så veldig lenge. Teorien om at bilen lader på tur ned fra fjellet viste seg å stemme, og til tross for et par bakketopper til viste gjennomsnittsmålingen ved neste ladepunkt litt mer enn ved andre stopp. 1,94 kWh pr mil. Man skal ikke undervurdere lange nedoverbakker, de er gode å ha i elbilverdenen.

Siste stopp
Ved neste ladestasjon var det ikke så veldig langt igjen til dagens endestasjon. Så jeg stoppet i 16 minutter for å ha nok pluss litt til for å nå målet i Målselv. Og herfra er det tilnærmet flatt parti. Bilen rullet fint nedover dalen og endte med et forbruk langt under de første målingene, 13,3 kWh i snitt.


Noen faktatall
  • Harstad - Haraldvollen: 184 kilometer
  • 3 ladestopp med ei total tid på 62 minutter
  • Totalt forbruk 32 kWh som gir et snittforbruk på 1,74 kWh.
  • Pris for hurtiglading. 62 minutter á 2,50 = 155,-


Neste - Test av Leaf 30 kWh (2016) - Mars 2017 (kommer snart)





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Mo i Rana - Brekkvasselv

Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Første dag

Med elbil og campingvogn - Ferien 2021 - Startfasen