Langturtest - Leaf 30 kWh (2016) - Mars 2017

Man kan vel kanskje kalle det blod på tann. Men bare én uke etter første langturtest var jeg på tur nordover igjen med en ny Leaf. Denne gangen med en større batteripakke. Riktignok bare 6 kWh større. Men du verden for en forskjell, i hvert fall relativt sett.

Det var under en samtale med Raymond, selgeren på Norbil i Harstad, at jeg fortalte litt om langturen med 2012-modellen. Underveis i samtalen ble vi enige om at jeg skulle prøve samme turen med en lettere oppgradert Leaf for kjenne litt på forskjellen.

Og forskjellen var synlig allerede ved hurtigladeren på Evenes. For denne gangen var det bare å passere med klar margin, ingen antydning til tvil eller rekkeviddeangst, det var bare tut og kjør til neste ladestopp.

Første lading
I Bjerkvik var det ledig plass ved hurtigladeren og jeg og reisefølget stakk innom hotellet en liten tur for å søke ly. Det var hustrig ute, temperaturen på rundt 0 og lett snø i lufta som ble til slaps på veien. Ikke det mest optimale føret i dag heller, men samtidig fint å få det sånn noenlunde likt turen med den litt eldre Leafen. Perfekt for sammenligning.

Med erfaringene fra forrige tur i minne, og en god kalkulator (den biologiske) gjorde jeg et lite estimat på hvor mange kWh jeg måtte ha på bilen for å rekke helt frem til målet. Og allerede etter 12 minutter med hurtiglading følte jeg at det var på tide å røre seg igjen. Beregningene tilsa i hvert fall at det skulle holde helt i mål.

Fjellovergangene
Veistrekningen mellom Bjerkvik og Setermoen går over to fjelloverganger. De første kilometerne går det rett opp fra 0 til over 300 meter før det går litt ned igjen med ny stigning opp Turistlia opp på Gratangsfjellet. Forbruket var veldig likt forrige tur. Men denne gangen var det ingen rekkeviddeangst på bakketoppen, og etter nok et par gode trilleturer ned liene var gjennomsnittet nede på rundt 2 kWh pr mil igjen. Litt mer enn på slettene, men ikke avskrekkende. Jeg tok frem den biologiske kalkulatoren igjen på Setermoen og regnet meg frem til at målet var innen rekkevidde, så jeg passerte siste hurtiglader med god tro og optimisme.

Rekkeviddeangst?
Det tok ikke mange kilometerene før det ble en svak pulsøkning. Damestemmen, varselet om lavt batterinivå, knappen man kan trykke på for å bli ledet til nærmeste lader og det gule lyset. Alle faktorene som på en vennlig måte sier ifra om at du kanskje ikke når målet du har satt deg. Men det var jo ingen vei tilbake. Det vil si at veien tilbake var omtrent like langt som til målet, så det var bare å kjøre på og håpe på det beste. Men da neste varsel kom på Rustahøgda like før Bardufoss visste jeg at det ville gå bra. Bare 8 kilometer igjen, det går fint. Selv om bilen selv signaliserte at all rekkevidde var brukt opp. 8 minutter senere hadde jeg trillet meg ned bakkene og sto like ved stikkontakten som kunne brukes til å fylle opp mer rekkevidde til hjemturen.

Konklusjon
Jeg hadde jo en viss forventning om at den nyeste Leafen skulle nå litt lengre enn den gamle. Men at forskjellen skulle være så stor var en stor overraskelse. Fra å lade 3 ganger på strekningen, 62 minutter totalt, klarte jeg meg med ett ladestopp på 12 minutter. Vel. Jeg burde kanskje strekke den til 15, men det holdt jo strengt tatt helt til mål med 12 minutter. Dette utgjør en forskjell i reisetid på 50 minutter på strekningen på 185 kilometer. En helt klar forbedring.

Fun fact
Visste du at en Nissan Leaf med 24 kWh batteri fra 2012 veier akkurat like mye som en Leaf fra 2016 med 25% høyere batterikapasitet? Batteriteknologien blir stadig bedre etter hvert som årene går.

Takk til Raymond hos Norbil i Harstad for lån av bil uten vederlag. Snart kommer en test av den nyeste Leafen for å gjøre sammenligningene komplett.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Mo i Rana - Brekkvasselv

Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Første dag

Med elbil og campingvogn - Ferien 2021 - Startfasen