Langturtest - Leaf 40 kWh (2018) - Mai 2018

Det sies at man skal telle til ti, i hvert fall, før man skriver noe dersom man er misfornøyd eller sint. Og det var vel tilfelle etter turen jeg gjorde med den nye Nissan Leaf i Mai 2018. Jeg var veldig skuffet. Jeg måtte ta en ny tur i september før jeg kunne legge skuffelsen bak meg og se at dette er en bil som faktisk har noe for seg. 

Faktum er at jeg har gledet meg til denne bilen helt siden ryktene om at noe var på gang startet. Jeg tror jeg har lest det meste som er skrevet av rykter, fakta og nyheter. Forventningene mine var nok justert opp en fire fem hakk. Og da spesielt forventningen om rekkevidde. Nissan Leaf er fortsatt en bil som krever en del energi for å flytte på seg, og stilt på siden av Hyundais Ioniq eller Volkswagens e-Golf må den gi tapt på forbruk. Men når sparegrisen skal tømmes og bilen skal kjøpes inn, ligger Leafen godt an i konkurransen. Og ikke minst: Den er tilgjengelig for kjøp uten alt for lang leveringstid, til og med på dagen om du finner riktig forhandler og velger fargen og utstyrsnivå som er tilgjengelig.

En tydelig forbedring
Jeg startet dagen i Harstad og la i vei mot Målselv. Ikke en tilfeldig valgt rute i og med at jeg har en god del jobbreiser på strekningen i løpet av året. Ruten er også ideell med tanke på variasjon, med flate partier, et par tunge bakker som røyner på forbruket og nedoverbakker i andre enden med mulighet for utrulling. En elbil som kan ta turen uten for mye pes vil kunne gjøre jobbreisene enklere, mer behagelig og billigere. Strekningen er på totalt 185 kilometer, én vei. For å kjøre strekningen med vår 2012 Leaf må jeg bruke minst 45 minutter på lading, med 2016 Leaf 30 kWh tar det i underkant av et kvarter. Og i dag gikk det helt uten lading. Fremskrittene kommer, steg for steg. Og med denne utgaven, kombinert med den store utrullingen av hurtigladere, kan svært mange ta steget over til elektrisk fremdrift.

Jeg har kjørt Leaf siden sommeren 2015, så min vurdering av bilen kan fort farges av god erfaring med biltypen. Alt i alt har Leaf gitt meg mange gode kjøreopplevelser i en bil med gode kjøreegenskaper, komfort og god plass til mitt legeme på 1.84. 2018-utgaven er intet unntak. I tillegg rekker den omtrent dobbelt så langt som den eldste Leafen vår. Men mest av alt er den betydelig oppgradert med både aktivt og passivt sikkerhetsutstyr som gjør at vi som kjører er tryggere. Og den har vokst litt.

Forbruk og løype
Som nevnt. Jeg hadde nok gjerne sett at den nye Leafen kunne vise til et lavere forbruk på turen. Men alt i alt ligger forbruket omtrent som hos forgjengerne. Jeg har ikke kjørt bilen så mye, så jeg fikk ikke tid til å teste ut bilen med tanke på å kjøre billigere. Så forbruket får bli som det ble. Løypeprofilen ser dere i bildet under. 173 kilometer én vei. 346 kilometer tur/retur. Det er et par fjelloverganger på turen og temperaturen vekslet mellom 2 og 7 grader.

Løypeprofil fra chargemap.com


Turen opp gikk helt greit helt, totalt blottet for rekkeviddeangst. Det ble relativt uproblematisk å nå frem på "en tank". Nå er ikke lademulighetene ved ankomststedet det beste, men et motorvarmeruttak fungerer det også. Det ble 3 timer med lading under møtet før turen gikk hjemover. Heldigvis har utbyggingen av hurtigladere i nord vært bra de siste årene (Med unntak av Lofoten og Troms nord for Nordkjosbotn) så det er et godt utvalg på hjemturen. Valget falt på Grønn Kontakts lader på Setermoen. Og i løpet av 32 minutter fikk bilen et påfyll av 21,32 kWh med en gjennomsnittseffekt på 40,22 kW. Jeg vil si at det er ganske så bra.

Etter en kjapp matbit på Setermoen gikk jeg i gang med siste etappe. Som vanlig går forbruket opp på tur opp fjellet, men mye tas igjen på tur ned. Jeg brukte nok e-pedalen litt for mye, og i ettertid har jeg lært meg å kjøre med lett pådrag på gasspedalen slik at bilen ruller omtrent like bra som Ioniq og e-Golf. Det får ned forbruket på langturene. Jeg passerte siste hurtigladepunkt med det jeg håpet på skulle være god margin, men det ble litt nervøse trekk på de siste kilometrene. Bilen ble parkert hos forhandleren med 2% igjen på "tanken". Perfekt planlagt :)



Nå hadde jeg ikke LeafSpy tilkoblet på turen. Så forbruksmålingen blir ei lettere beregning, men den er nok forholdsvis korrekt:
Konklusjon
Alt i alt er jeg veldig godt fornøyd med bilen, og sannsynligheten er stor for at det blir min neste elbil. Den har i grunnen alt jeg trenger i en bil, og rekkevidden er akseptabel. Som sagt så drar jeg nok med meg gode erfaringer ved å ha kjørt den første modellen ei stund, noe som bidrar til det positive inntrykket. Men jeg mener at bilen fortjener det. Den henger godt med i svingene, drar godt på når man trenger det og med litt trening så er forbruket innenfor.

Om jeg skulle endre på noe, så savner jeg temperaturstyring av batteriet og et lavere forbruk. Men det kommer vel med årene.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Mo i Rana - Brekkvasselv

Med elbil og campingvogn - Sommeren 2021 - Første dag

Med elbil og campingvogn - Ferien 2021 - Startfasen